حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)

دفن شبانه، نماز بدون حضور و اطلاع خلیفه، قبر پنهان، اسرارى است که در درون خود پیام‌ها دارند. درست است که فاطمه این چنین خواست و این گونه وصیت کرد؛ ولى چه اتفاقى افتاده است که زهرا سلام الله علیها وصیت تاریخی‌اش را با این در خواست‌ها به پایان مى‌برد؟!! مگر نه این است که خشم و ناراحتی‌اش را نسبت به دشمنانش اظهار مى‌کند و در واقع چندین پرسش را در برابر نگاههاى تیز بین مورخان و آیندگان مى‌گذارد تا به پرسند: چرا قبر فاطمه پنهان است؟ و چرا دختر پیامبر شبانه و پنهانى دفن شد؟ و چرا علی علیه السلام بدون

برخی از فضائل امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در کتب اهل سنت
نویسنده : غلامرضانورمحمدنصرآبادی - ساعت ٩:۳٤ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٢/۸/۱٦
 
پاسخ به شبهات وهابیت/12
برخی از فضائل امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در کتب اهل سنت ‏

پیامبر اکرم (ص) فرمود: حسن و حسین دو فرزندان من هستند، هر کس آن دو را دوست بدارد، مرا دوست داشته و هر کس مرا دوست بدارد، خدا او را دوست خواهد داشت.

خبرگزاری فارس: برخی از فضائل امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در کتب اهل سنت  ‏
 

سلفی‌گری تکفیری به گرایش گروهی از سلفیون گفته می‌شود که مخالفان خود را کافر می‌شمارند و مطرح‌ترین آنان «وهابیت تکفیری» با محوریت عربستان سعودی است.

وهابیت تکفیری یکی از مشکلات دنیای کنونی مسلمانان (شیعه و سنی) است. آن‌ها با اتهام‌های ناشایستی که به شیعیان می‌زنند، باعث گمراهی مسلمانان و عده زیادی از مردم دنیا می‌شوند. گروه آیین و اندیشه خبرگزاری فارس بر آن است تا در سلسله مطالبی، به عمده‌ترین شبهاتی که وهابیت درباره شیعیان مطرح می‌کند پاسخ گوید.

یکی از شبهات وهابیت این است که چه دلیلی بر فضیلت حسن و حسین وجود دارد؟!

پاسخ: اولاً ادله عقلی و نقلی (قرآنی و روایی) شیعه درباره برتری علمی و عملی امامان از جمله امام حسن و امام حسین (ع) بر دیگران و عصمت آن‌ها در کتاب‌های اعتقادی به طور مفصل آمده است و جایی برای این حرف‌ها باقی نمی‌گذارد و به نظر ما هم از قرآن کریم و هم از روایات معتبر و هم از طریق استدلال عقلی این مساله قابل اثبات است.

ثانیاً با مراجعه به کتب اهل سنت نیز فضائل زیادی درباره امام حسن و امام حسین(ع) می‌یابیم. تنها به عنوان نمونه به برخى از فضایل این دو بزرگوار در کتب اهل سنت، اشاره می‌شود.

1- ابن کثیر به سندش از جابر بن عبداللَّه نقل کرد که رسول‏ خدا(ص) فرمود: «هر کس دوست دارد به آقاى جوانان اهل بهشت نظر کند، باید به حسن ‏بن على نظر کند». (البدایة و النهایة، ج 8، ص 35)

2- ابن‏ عباس مى‌‏گوید: «حسن‏ بن على 25 بار پیاده به حج رفت، در حالى‏ که اسبان نجیب او را همراهى مى‌‏کردند و اموالش را با خداوند سه مرتبه تقسیم کرد». (سنن بیهقى، ج 4، ص 331؛ البدایة و النهایة، ج 8، ص 37)

3- ابن حجر هیثمى مى‌‏نویسد: «حسن، آقایى کریم، بردبار، زاهد، داراى وقار و حشمت، اهل جود و مورد مدح و ستایش بود». (صواعق المحرقة، ص 82)

4- ابن‏ صباغ مالکى مى‌‏نویسد: «کرم و جود غریزه‌‏اى بود که در آن حضرت کاشته شده بود». (الفصول المهمة، ص 157)

5- ابن‏ کثیر مى‌‌‏گوید: «حسن هر گاه نماز صبح را در مسجد رسول خدا به جاى مى‌‏آورد، در مصلاى خود مى‌‏نشست و ذکر خدا مى‏‌گفت تا خورشید بالا آید». (البدایة و النهایة، ج 8، ص 37 و 38)

6- حاکم نیشابورى به سندش از سلمان نقل کرده که رسول خدا(ص) صلى الله علیه و آله فرمود: «حسن و حسین دو فرزندان من هستند. هر کس آن دو را دوست بدارد مرا دوست داشته و هر کس مرا دوست بدارد خدا او را دوست خواهد داشت. هر کس خدا او را دوست بدارد داخل بهشت خواهد کرد. هر کس این دو را دشمن بدارد مرا دشمن داشته و هر کس مرا دشمن بدارد خدا او را دشمن داشته و هر کس خدا او را دشمن بدارد به جهنم خواهد برد». (مستدرک حاکم، ج 3، ص 166)

7- انس‏ بن مالک مى‏‌گوید: «بعد از شهادت حسین ‏بن على سر او را نزد ابن ‏زیاد آوردند، او با چوب به دندان‏‌هاى حضرت زد، در دلم گفتم چه کار زشتى مى‌‏کنى، جایى را چوب مى‌‏زنى که رسول خدا(ص) مى‌‏بوسید». (ذخائر العقبى، ص 126)

8- معاویه به عبداللَّه ‏بن جعفر گفت: «تو سید و سرور بنى ‏هاشم هستى، او در جواب گفت حسن و حسین بزرگ بنى ‏هاشم‌‏اند». (کامل سلیمان، حسن ‏بن على(ع)، ص 173)

9- ابن‏ حجر عسقلانى مى‌‏نویسد: «حسین‏ بن على ‏بن ابى ‏طالب، هاشمى، ابوعبداللَّه، مدنى، نوه رسول خدا و دسته گل او از دنیا و یکى از دو بزرگوار جوانان‏ اهل ‏بهشت است». (تهذیب التهذیب، ج 2، ص 299)

10- ابن ‏صباغ مالکى مى‌‏نویسد: «هنگامى که امام حسین به نماز مى‌‏ایستاد، رنگش زرد مى‏‌شد، به او گفته شد این چه حالتى است که شما هنگام نماز پیدا مى‌‏کنید؟ فرمود: شما نمى‌‏دانید که من در مقابل چه کسى مى‌‏خواهم بایستم». (الفصول المهمة، ص 183)